Chinese President Xi Jinping stands during a gift handover ceremony at the United Nations European headquarters in Geneva, Switzerland, 18 January 2017. EPA
Chinese President Xi Jinping stands during a gift handover ceremony at the United Nations European headquarters in Geneva, Switzerland, 18 January 2017. EPA

Missing Chinese billionaire linked with Xi Jinping’s family

opinion February 03, 2017 01:00

By AFP, Agencies    
HONG KONG

Chinese billionaire Xiao Jianhua’s reported abduction from Hong Kong by mainland security agents has shone a spotlight on the business dealings and political connections of the financier some local media have dubbed China’s JP Morgan.



Xiao went from a poor family to become one of China’s richest men, founding the Beijing-based Tomorrow Group which describes itself as one of the first companies to deal with domestic equities investments.

He has said he takes inspiration from US business magnate Warren Buffet.

“He trusted his management, which is my ideal style,” Xiao said of Buffet in a 2013 interview with China-based website 21st Century Business Herald, published on China’s Sina news portal.

“But given our country’s environment, we are still a long way from realising this process.” 

There is speculation Xiao has fallen foul of China’s high-profile anti-corruption drive, which some critics say is more about consolidating President Xi Jinping’s power than tackling corruption.

Overseas Chinese-language news site Bowen Press reported Xiao could also have been connected to an “anti-Xi coalition”. 

Xiao denied he had been abducted in two posts on his company’s social media account, but by Wednesday both had been deleted. 

China’s People’s Daily describes Xiao as coming from a “peasant family” in the northern mainland Chinese province of Shandong, developing into a child prodigy and attending Peking University at 15 to study law. 

According to the Hurun Report, which ranks China’s wealthy, Xiao is now worth almost $6 billion and oversees an empire reported to cover a range of areas, including financial institutions, insurance and property.

He is said to have business connections with China’s political elite but in 2014 denied a report in the New York Times that he had earned establishment backing after authorities cracked down on pro-democracy protests in Tiananmen Square in 1989.

During that time he was head of Peking University’s official student union and the Times reported he had sided with administrators and tried to defuse the rallies.

A response to the article at the time from Xiao’s spokeswoman said his business was built “from scratch” and its success was due to hard work.

During the Tiananmen protests Xiao had tried to ensure students’ activities were lawful “to avoid tragedy”, she said.

The spokeswoman also denied Tomorrow Group had any links to a deal in which the Times said a company co-founded by Xiao had invested $2.4 million in an investment firm held by the sister and brother-in-law of President Xi. 

Hong Kong’s South China Morning Post has reported that Xiao has mainly lived outside China since 2007, after financial irregularities were discovered during the listing process of a company part-owned by Tomorrow Group. 

He is said to have been staying long-term at Hong Kong’s harbour-front Four Seasons hotel, which has become a favourite haven for Chinese tycoons who have left the mainland, according to some reports.

The case comes about a year after five Hong Kong-based booksellers that published salacious tales of China’s leadership were detained by Chinese security forces.

Two of the men were spirited across borders without any formal extradition, one from his vacation home in Thailand and another off the streets of Hong Kong in a fashion similar to Xiao.